Čtenářská výzva: Karel Jaromír Erben - Kytice

 

(staženo ze stránky http://kniznipristaviste.blogspot.com )

Ahoj, tak dneska tu mám opět pro Vás jednu knížku do čtenářské výzvy. Je jím Kytice, která patří do základní maturitní četby a vlastně jsem ji když jsem maturovala ani nečetla, jelikož jsem viděla kdysi film a to mi stačilo, ale řekla jsem si že bych možná měla doplnit své knižní znalosti. Tentokrát po hodně dlouhé době jsem ji poslouchala v audio verzi. Občas je to fajn změnit z klasické či elektronické verzi na tu audio. 

Upřímně sama sebe se divím jak nadčasová tahle knížka je, že ji čte tolik čtenářů už tolik let ( i když většina z nich během maturitního období ) :D. Je neskutečné jak velká poučení jdou do našich duší, stejně tak že jeho verše jsou také plné tajemna, ale i mystiky. Také zde hrají důležitou roli právě ženy ať už jako matky nebo milenky. Jsou zde vyobrazeny, ale i jejich lidské vlastnosti jako je pýcha, chamtivost, strach o blízkého a nebo láska. Zároveň, ale v každé z básní je vina a trest u kterých vše dokresluje strašidelná atmosféra.

Kytice obsahuje 13 básní, i když dříve jich obsahovala 12 a to bez básně Lilie, která tam byla přidána dodatečně. Mají i jistou symboliku jak jsou řazené po sobě. Upřímně na každého člověka každá z Erbenových básní z Kytice jinak. Mě třeba Vodník a Svatební košile děsí. Ať už z daných veršů nebo i z filmového zpracování. A filmovým zpracováním i trochu Zlatý kolovrat. Každý z nás si myslím, že dodnes zná některé úryvky z Kytice. Já třeba dodnes znám úryvky z Vodníka, Kytice a také nějaké úryvky ze Svatební košile.

Upřímně si myslím, že tyhle klenoty naší české četby by měl znát každý.

Četl jste někdo Erbenovu Kytici?

Vaše Epilepsyylife

You Might Also Like

4 comments

  1. Jé, na Kytici si vzpomínám v období maturity. :D Byla to jedna z mála knížek, která mě opravdu bavila. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ji v období maturity nečetla na to jsem byla moc líná tehdy :D a hlavně jsem viděla film takže to mi k maturitě stačilo. Je fakt, že nechápu proč tehdy jsem si ji nepřečetla :)

      Vymazat
  2. Já jsem ji četla v rámci školy. Špatná není, ale není to typ četby pro mě. Stačilo jednou :)

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je fakt, že nebyla špatná ale můj žánr to taky není :)

      Vymazat