Čtenářská výzva: Jan Neruda - Zpěvy páteční


Ahoj, dnes tu pro Vás mám další knížku do mé čtenářské výzvy. Tuhle knihu do výzvy jsem vybírala hodně dlouho, protože knížek se dnem v týdnu moc není právě, ale nakonec jsem se rozhodla pro tuhle od Nerudy. Hlavně jsem chtěla nějakou krátkou a tak jsem šáhla právě po téhle. Nikdy jsem žádnou knihu s básněmi nečetla, takže tohle byla moje prvotina.

Tato kniha obsahuje pouhých deset básní a máte ji za čtvrt hodiny celou přečtenou. Básně jsou prostoupené národnostní, vlasteneckou tématiku a často jsem z nich cítila náboženské cítění autora. Nejednou se v básních obrací na Boha, anděla strážného či matku sedmibolestnou. O básních se můžeme také dočíst, že jsou pojaty jako žalozpěvy či hymny a při četbě bylo cítit, že je tomu skutečně tak. Vzhledem kdy vznikly ( 80. léta 19. století ) je o to více patrná národnostní stránka veršů. Neruda se snažil zaujmout stanovisko v okolních národnostních bojů a nepřímo ukazoval, na které straně je. Použitím jednoduchého lidového jazyka a srozumitelných veršů přibližoval dílo i prostých čtenářům. I v dnešní době se čte velmi dobře a čtenář bez velkého přemýšlení pochopí řádky veršů. Já si osobně myslím, že stojí za přečtení ačkoliv nejsem úplně velká milovnice poezie.

Četli jste Zpěvy páteční? Jak na Vás tato kniha zapůsobila? Popřípadě chystáte se tuto knihu číst?

Vaše Epilepsyylife

You Might Also Like

1 comments

  1. Knihu jsem nečetla, ale tuším, že jsme jí měly v seznamu literatury k maturitě. :))

    OdpovědětVymazat